IRIS: Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις – Οι βασικές αλλαγές και οι υποχρεώσεις για το 2025

Το πλαίσιο των ηλεκτρονικών πληρωμών στην Ελλάδα αναβαθμίζεται σημαντικά με την επέκταση και την υποχρεωτική χρήση του συστήματος IRIS. Οι επιχειρήσεις, τόσο με φυσική παρουσία όσο και μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου, καλούνται να ενσωματώσουν τις νέες απαιτήσεις έως τα τέλη του 2025.

Αριθμ. Α 1147/2025

Σύμφωνα με το άρθρο 219 του ν. 5193/2025 ορίζεται ότι: 5. Τα νομικά πρόσωπα που είναι δικαιούχοι πληρωμής, στο πλαίσιο των συναλλαγών τους με πληρωτές οι οποίοι ενεργούν για λόγους που δεν εμπίπτουν στην εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική τους δραστηριότητα, δέχονται υποχρεωτικά πληρωμές μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής.

Το άρθρο 219, περί επέκτασης της υποχρέωσης υπηρεσιών άμεσης πληρωμής σε νομικά πρόσωπα, ισχύει από την 1η Δεκεμβρίου 2025.


Τι είναι το IRIS

Το IRIS είναι η πλατφόρμα άμεσων πληρωμών στην Ελλάδα που επιτρέπει τη μεταφορά χρημάτων σε πραγματικό χρόνο, 24/7, είτε μεταξύ φυσικών προσώπων (P2P), είτε από πελάτη σε επαγγελματία/επιχείρηση (P2B).
Για τον επαγγελματία, δηλαδή την επιχείρηση ή τον ελεύθερο επαγγελματία, σηματοδοτεί νέα εποχή στην αποδοχή πληρωμών – ταχύτερα, με λιγότερα τέλη και με υψηλή διαφάνεια.


Οι βασικές αλλαγές – τι ισχύει από τον Δεκέμβριο του 2025

  1. Από 1 Δεκεμβρίου 2025 όλα τα φυσικά καταστήματα και τα ηλεκτρονικά καταστήματα θα πρέπει να δέχονται πληρωμές μέσω IRIS ή/και μέσω QR κωδικού ή POS διασυνδεδεμένου με το IRIS σύστημα.
  2. Οι επιχειρήσεις πρέπει να διασυνδέσουν τα POS ή το ηλεκτρονικό τους κατάστημα με το σύστημα IRIS , μέσω αναβάθμισης του POS και με χρήση δυναμικού QR.
  3. Η μη συμμόρφωση με την υποχρέωση αποδοχής πληρωμών μέσω IRIS επισύρει το πρόστιμο των 1.500 ευρώ, όπως προβλέπεται στο άρθρο 5 της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 119899/2023. Το πρόστιμο αυτό θα επιβάλλεται από την 1η Δεκεμβρίου 2025, δηλαδή την επόμενη ημέρα από την έναρξη ισχύος της διάταξης.Δεν ισχύουν προς το παρόν τα πρόστιμα των 10.000€ και 20.000€ που προβλέπονται για τη μη διασύνδεση POS–IRIS (άρ. 63, Ν. 5104/2024)
  4. Τα όρια συναλλαγών για το IRIS σήμερα είναι: έως 500 €/ημέρα για P2P και P2B μεταφορές. Από το 2026 προβλέπονται αυξήσεις στα όρια.
  5. Η μετάβαση στο IRIS αποτελεί «εργαλείο» ενίσχυσης της φορολογικής διαφάνειας και καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, καθώς κάθε συναλλαγή γίνεται καταχωρημένη και άμεσα αποδεκτή.

Τι προτείνουμε για τις επιχειρήσεις – «to do» λίστα

  • Έλεγχος του συστήματος POS/ERP: Εάν έχει τη δυνατότητα σύνδεσης με IRIS ή αν απαιτείται αναβάθμιση.
  • Ενημέρωση της τράπεζας/παρόχου POS για την ενσωμάτωση του IRIS.
  • Καταχώρηση ή επιβεβαίωση ότι ο επαγγελματικός τραπεζικός λογαριασμός είναι καταγεγραμμένος στο μητρώο της ΑΑΔΕ.
  • Ενημέρωση του προσωπικού του καταστήματος ή e-shop για τον τρόπο πληρωμής μέσω IRIS (σάρωση QR, χρήση εφαρμογής τράπεζας, επιλογή “IRIS” στο ταμείο etc).
  • Επικοινωνία με τον λογιστή/φοροτεχνικό για την ενσωμάτωση των εισπράξεων IRIS στην τρέχουσα λογιστική/φορολογική διαδικασία και επίτευξη συμμόρφωσης προς τις νέες απαιτήσεις.
  • Καταγραφή και διαχείριση ενδεχόμενων νέων ορίων συναλλαγών ή τελών που θα ισχύσουν από το 2026.

Η διενέργεια πληρωμών μέσω IRIS αποτελεί σημαντική αλλαγή για το ψηφιακό τοπίο των επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Η έγκαιρη συμμόρφωση στις υποχρεώσεις που τίθενται από το 1 Δεκεμβρίου 2025 θα δώσει στις επιχειρήσεις ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, μείωση λειτουργικού κόστους και βελτίωση της οικονομικής διαφάνειας. Αντιθέτως, η παράλειψη συμμόρφωσης ενέχει κινδύνους φορολογικών κυρώσεων και απώλειες.

Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλές

Facebook
Twitter
LinkedIn

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΩΡΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ-ΠΟΤΕ ΚΑΤΑΒΑΛΕΤΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΤΑΙ!

Δώρο Χριστουγέννων: Τι ισχύει για τους μισθωτούς! Το Δώρο Χριστουγέννων αποτελεί υποχρεωτική παροχή για όλους όσους εργάζονται με σχέση εξαρτημένης εργασίας. Οι εργαζόμενοι που αμείβονται με μηνιαίο μισθό δικαιούνται ποσό

Διαβαστε Αρθρο

Start Smart: Ο Σύγχρονος Οδηγός της Upgrade για Νέους Επαγγελματίες που Ξεκινούν Τώρα

Ο ελεύθερος επαγγελματίας στην Ελλάδα, υπάγεται σε συγκεκριμένες φορολογικές, λογιστικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις. Παρακάτω συνοψίζεται το πλήρες πλαίσιο, με αναφορές στις σχετικές διατάξεις. 1. Έναρξη Δραστηριότητας 2. Τήρηση Βιβλίων &

Διαβαστε Αρθρο